Basketbol

 

basketbol oyun kuralları

Basketbol Oyun Kuralları

Kural 1 oyun


Basketbol Oyunu :

Basketbol, oyunu 5 kişiden oluşan 2 takımla oynanır. Her takımın amacı, rakibin sepetine sayı yapmak ve diğer takımın sayı yapmasını engellemektir.

oyun, hakemler, masa görevlileri ve varsa teknik komiser tarafından kontrol edilir.

Sepet : Rakibin Sepeti / kendi Sepeti

Bir atkım tarafından hücum edilen sepet, rakibin sepeti ve bir takım tarafından savunulan sepet takımın kendi sepetidir.

Maçın Galibi

oyun süresinin sonunda daha fazla sayı yapmış takım maçın galibi olacaktır.

sepet

Sepet

  • Kural 2- Saha ve Donanım

Saha

Oyun Sahası

oyun sahası  (diyagram 1 ) düz, engelsiz sert yüzeyli, sınır çizgisinin iç kenarından ölçüldüğünde 28 m uzunluğunda , 15 m genişliğinde olacaktır.

Geri Saha

Bir takımın geri sahası kendi sepetini, arkalığın iç tarafını ve takımın kendi sepetinin arkasındaki dip çizgiyle sınırlı olan oyun sahasını, kenar çizgileri ve orta çizgiyi içerir

Çizgiler

Tüm çizgiler beyaz renkte, 5 cm genişliğinde ve açıkça görülebilir çizilecektir.

Sınır çizgisi

oyun sahası, dip çizgileri ve kenar çizgileri içeren sınır çizgisiyle sınırlandırılacaktır. Bu çizgiler  oyun sahasının parçası değildir.

Takım sırasında oturan görevliler dahil, herhangi bir engel, oyun sahasından minimum 2 m uzaklıkta olacaktır.

Orta Çizgi Orta Daire ve Serbest Atış Yarım Daireleri

Orta çizgi, kenar çizgilerin orta noktasından, dip çizgilere paralel  çizilecektir. her kenar çizginin 0.15 m ötesine uzayacaktır. orta çizgi geri sahanın parçasıdır.

Orta daire  oyun sahasının ortasına çizilecek  ve yarı çapı dış kenarından ölçüldüğünde 1.80 m  olacaktır.  Eğer orta  dairenin içi boyalıysa,  kısıtlamalı alanlarla aynı renkte olmalıdır. 

serbest atış yarım daireleri oyun sahasına, yarıçapı, dış kenarından ve serbest atış çizgilerinin orta noktasındaki  merkezlerinden ölçüldüğünde 1.80 m çizilecektir.

Serbest Atış Çizgileri ve Kısıtlamalı Alanlar, Serbest Atış Ribaunt Kulvarları

Serbest atış çizgisi her bir dip çizgiye parelel çizilecektir. En uzak kenarı, dip çizginin iç kenarından 5.80  m uzaklıkta ve 3.60 m uzunluğunda   olacaktır. Orta moktası iki dip çizginin orta noktasını birleştiren hayali çizgi üzerinde olacaktır.

Kısıtlamalı alanlar oyun sahasına çizilmiş dip çizgilerle  sınırlı, uzatılmış serbest atış çizgileri ve dip çizgilerle sınırlı, dış kenarları dip çizgilerin orta noktasından  2.45 m ve uzatılmış serbest atış çizgisinin dış kenarından sona eren dikdörtgen alanlar olacaktır. Bu çizgiler, dip çizgiler hariç, kısıtlamalı alanın parçasıdır. kısıtlamalı alanın içi tek renk boyanmalıdır.

Serbest atışlar sırasında  oyunculara ayrılan, kısıtlamalı alanların kenaralarındaki serbest atış ribaunt kulvarı ,serbest atış yarım daireleri oyun sahasına, yarıçapı, dış kenarından ve serbest atış çizgilerinin orta noktasındaki  merkezlerinden ölçüldüğünde 1.80 m gibi çizilecektir.

  • 3 Sayı Bölgesi :

Takımın 3  sayı bölgesi rakibin sepetine yakın olan bölge hariç sınıraları aşağıda belirtilen oyun sahasının tüm zemini olacaktır.

  • Dış kenarı, kenar çizgilerin iç kenarından 0.90 m olan dip çizgiye dik, 2 paralel cizgi
  • Rakibin sepetinin tam merkezinin altındaki zemin üzerindeki noktadan yayın dış kenarına 6.75 m yarıçaplı bir yay.Dip çizginin orta noktasının yakın kenarından zemindeki noktaya olan uzaklık 1.575 m  dir. yay paralel çizgilerle 3  sayı çizgisi, 3 sayı bölgesinin parçası değildir.
Tam Ölçü Oyun alanı

Tam Ölçü Oyun alanı

  • Takım Sırası Bölgeleri :

Takım sırası bölgeleri oyun alanında gösterildiği gibi , oyun alanının dışında 2 çizgi ile sınırlı olarak işaretlenecektir.

Takım sırası bölgesinde antrenörler, antrenör yardımcıları, yedekler, oyun dışı oyuncular ve takım görevlilerini içeren takım sırası görevlileri için 14 oturma yeri bılunmaktadır.  Diğer Kişiler takım sırasının arkasında, minimum 2 m uzaklıkta olacaklardır

  • Topu Oyuna Sokma Çizgileri :

hakem masasının karşısındaki kenar çizgiye, çizgilerin dış kenarı en yakın dip çizginin iç kenarına 8.325 m ,olan 0.15 m uzunluğundaki 2 çizgi çizilecektir.

  • Şarjsız Yarım Daire Alanları

Şarjsız yarım daire çizgileri, oyun alanına aşağıdakilere sınırlı olarak çizilecektir.

  1. Sepetin tam merkezinin altındaki zemin üzerindeki noktadan yarım dairenin iç kenarına 1.25 m yarı çaplı bir yarım daire
  2. iç kenarı sepetin tam merkezinin altındaki zemin üzerindeki noktadan 1.25 m uzunlukta uzunluğu ve bitmesi tip çizginin iç kenarına 1.20 m uzunlukta olan , dip çizgiye dik 2 paralel çizgi ile birleştirilir.

Şarjsız yarım daire alanı, paralel çizgilerin sonundan, direk aralığın ön kenarının altına hayali çizgilerle tamamlanır

Şarjsız yarım daire çizgileri, şarjsız yarım daire alanlarının parçasıdır.

 

Kısıtlamalı Alan

Kısıtlamalı Alan

 

Oyun alanı 2 Sayı / 3  Sayı Bölgesi

    Oyun alanı 2 Sayı / 3 Sayı Bölgesi
Hakem Masası Ve Değişiklik Sandeleyeleri
Hakem Masası Ve Değişiklik Sandeleyeleri
  • Donanım :

Aşağıdaki donanım gereklidir :

  • Pota üniteleri :
  1. Aralıklar
  2. Çemberler ve filelerden oluşan (baskıya dayanıklı) sepetler
  3. Yastıklama dahil, arkalık destek yapıları
  • Toplar
  • Oyun saati
  • Skorboart
  • Yirmi Dört (24) saniye saati
  • Mola süresinin zamanlanması için kronometre yada uygun (görülebilir) bir donanım (oyun saati değil)
  • İki (2) ayrı, tamamen farklı ve yüksek sesli işaret
  1. Şut saati görevlisi
  2. sayı /süre görevlisi içindir
  • Maç kağıdı
  • Oyuncu faul göstergeleri
  • Takım faul göstergeleri
  • Pozisyon sırası oku
  • Oyun zemini
  • Oyun sahası
  • Yeterli aydınlatma

 

  • Takımlar :

Tanım :

Bir takım üyesi yaş sınırlaması dahil olmak üzere, yarışmayı organize eden kuruluşun yönetmeliklerine göre bir takım için oynama iznini alan kişidir.

Bir takım üyesinin, oyunun başlamasından önce maç kağıdında yer almışsa, diskalifiye edilmediği ve beş (5) faul almadığı sürece, oynama hakkı vardır.

Oyun süresince bir takım üyesi aşağıdaki gibi tanımlanır :

  1. Oyun sahasında olan ve oynama hakkı bulunan, oyuncu.
  2. Oyun sahasında olmayan, ancak oynama hakkı bulunan, yedek.
  3. Beş (5) faul alan ve oynama hakkı bulunmayan, oyun dışı kalmış oyuncu.

Oyun arasında tüm oyuncular, oynama hakkı olan oyuncular olarak kabul edilir.

  • Kural :

Her takım şu şekilde oluşur :

  1. Bir kaptan dahil, oynama hakkı bulunan maksimum on iki (12) oyuncu.
  2. Bir antrenör ve eğer bir takım arzu ederse, bir antrenör yardımcısı.
  3. Takım sırasında oturabilen ve özel sorumlulukları olan maksimum beş (5) takım görevlisi. Örnek: menajer, doktor, fizyoterapist, istatistikçi, tercüman, vb.

Oyun süresince her takımdan beş (5) oyuncu oyun sahasında bulunacaktır ve değiştirilebilecektir

Aşağıdaki durumlarda bir yedek, oyuncu ve bir oyuncu, yedek olur :

  1. Hakem yedek oyuncuyu oyun sahasına çağırdığında.
  2. Bir mola ya da bir oyun arasında, yedek oyuncu sayı görevlisinden değişiklik talep ettiğinde.
  • Üniformalar 

Takım üyelerinin üniforması şu şekilde olacaktır :

  1. Önü ve arkası aynı hakim renkte formalar.
  2. Tüm oyuncular formalarını şortlarının içine sokmalıdır. ‘Tek parça’ ya izin verilir.
  3. Önü ve arkası aynı hakim renkte şortlar, ancak formayla aynı renkte olması gerekli değildir.
  4. Takımın tüm oyuncuları için aynı hakim renkte çoraplar.

Her takım üyesi, önünde ve arkasında, formanın rengiyle belirgin şekilde zıtlık oluşturan numara taşıyan forma giyecektir. Numaralar açıkça görülebilecek ve:

  1. Arkadakiler minimum yirmi (20) cm yüksekliğinde olacaktır.
  2. Öndekiler minimum on (10) cm yüksekliğinde olacaktır.
  3. Numaralar minimum iki (2) cm genişliğinde olacaktır.
  4. Takımlar dört (4) ve on beş (15) arasındaki numaraları kullanacaktır. Ulusal federasyonlar kendi yarışmaları için maksimum iki (2) basamaklı rakamları onaylama hakkına sahiptir.
  5. Aynı takımın oyuncuları, aynı numaraları giymeyeceklerdir.
  6. Formalarda kullanılacak reklamlar ve logolar numaralardan minimum beş (5) cm uzaklıkta olacaktır.

Takımların minimum 2 set forması olmalıdır ve :

  1. Programdaki ilk takım (ev sahibi takım) açık renk (tercihen beyaz) formalar giyecektir.
  2. Programdaki ikinci takım (konuk takım) koyu renk formalar giyecektir.
  3. Ancak, eğer iki (2) takım anlaşmışsa, formalarının renklerini değiştirebilirler.
  • Diğer donanım

Oyuncuların kullanacağı tüm donanım oyun için uygun olmalıdır. Oyuncunun boyunu ya da uzanmasını artıracak ya da haksız avantaj sağlayacak şekilde dizayn edilmiş herhangi bir donanıma izin verilmez.

Oyuncular diğer oyuncuların yaralanmasına neden olabilecek donanım(objeler) kullanmayacaktır.

  • Aşağıdakilere izin verilmez:
  1. Parmak, el, bilek, dirsek ya da önkol koruyucuları, yumuşak kaplamalı olsa bile, deri, plastik,bükülgen (yumuşak) plastik, metal ya da diğer sert maddelerden yapılmış alçı ya da ateller.
  2. Kesebilecek ya da deriyi aşındırabilecek objeler (tırnaklar kesilmişolmalıdır).
  3. Başlık, saç aksesuarları ve takı.
  • Aşağıdakilere izin verilir:
  1. Eğer yeterince kaplanmışsa, omuz, üst kol, uyluk ya da alt bacak koruyucu donanımı.
  2. Formayla aynı hakim renkte kompresyon kolluğu.
  3. Şortla aynı hakim renkte kompresyon çorabı. Eğer üst bacak içinse,dizin üstünde olmalıdır, eğer alt bacak içinse, dizin altında olmalıdır.
  4. Eğer uygun kaplanmışsa, dizlik.
  5. Sert malzemeden yapılmış olsa bile, sakat burun için koruyucu.
  6. Renksiz saydam ağızlık.
  7. Eğer diğer oyuncuları tehlikeye sokmayacaksa, gözlük.
  8. Maksimum beş (5) cm genişliğinde tek renkli, aşındırıcı olmayan kumaş, bükülgen plastik ya da kauçuktan yapılmış saç bandı.
  9. Renksiz saydam kol, omuz, bacak, vb. bantları

Oyun sırasında bir oyuncu, sadece vücudu üzerinde değil, saçında ya da herhangi bir şekilde, herhangi bir ticari, reklam ya da yardım amaçlı isim, marka, logo ya da diğer tanıtımları gösteremez.

Bu maddelerde belirtilmemiş

  • Oyuncular: Sakatlık :

Oyuncu(lar)nun(ın) sakatlanması durumunda, hakemler oyunu durdurabilirler.

Eğer bir sakatlık olduğunda top canlıysa,üğ hakem, topu kontrolünde bulunduran takım sayı için şut atana, topun kontrolünü kaybedene, topu yavaşlatana ya da top ölene kadar düdük çalmayacaktır. Eğer sakatlanan bir oyuncuyu korumak gerekliyse, hakemler oyunu hemen durdurabilirler.

Eğer sakatlanan oyuncu hemen oynamaya devam edemezse (yaklaşık 15 saniye içinde) ya da eğer tedavi görmüşse, takım oyun sahasında beş (5) oyuncudan daha az oyuncu ile kalmadıkça, değiştirmelidir.

Takım sırası görevlileri bir hakemden izin alarak, sakatlanan bir oyuncuya, değiştirilmeden önce eşlik etmek için oyun sahasına girebilirler.

Eğer doktorun değerlendirmesine göre, sakatlanan oyuncuya acil tıbbi müdahale gerekirse bir doktor, bir hakemden izin almadan oyun sahasına girebilir.

Oyun sırasında kanaması ya da açık yarası olan oyuncu değiştirilmelidir. Bu oyuncu ancak kanaması durdurulduktan, yaralı bölgesi ya da açık yarası tümüyle güvenli şekilde kapatıldıktan sonra oyun sahasına dönebilir. Eğer sakatlanan ya da kanaması ya da açık yarası olan oyuncu, herhangi bir takım tarafından alınan mola sırasında, sayı görevlisi oyuncu değişikliği işaretini verene kadar iyileşirse, oynamaya devam edebilir.

Antrenör tarafından oyuna başlayacağı belirtilen oyuncular, sakatlanma durumunda değiştirilebilir. Bu durumda rakibi de, eğer arzu ederse, aynı sayıda oyuncu değiştirebilir.

  • Kaptan: Görevleri ve yetkileri  :

Kaptan (CAP), oyun sahasında takımını temsil etmek üzere antrenörü tarafından belirlenen bir oyuncudur. Oyun sırasında, sadece top ölü  olduğunda ve oyun saati durduğunda, saygılı bir tavırla, bilgi almak için hakemlerle iletişim kurabilir.

Eğer takımı maçın sonucuna itiraz ederse, kaptan oyunun hemen sonunda başhakemi bilgilendirecek ve maç kağıdındaki ‘itiraz durumunda kaptanın imzası’ bölümünü imzalayacaktır.

  • Antrenörler: Görevleri ve yetkileri :

Oyunun belirlenmiş başlama saatinden minimum yirmi (20) dakika önce, her antrenör ya da temsilcisi sayı görevlisine, maçta oynayacak takım üyelerinin isim ve numaraları ile takımın kaptanının, antrenör ve antrenör yardımcısının isimlerini içeren bir liste verecektir. Maç kağıdında ismi bulunan tüm takım üyeleri oyunun başlamasından sonra gelseler bile oynayabilirler.

Oyunun belirlenmiş başlama saatinden minimum on (10) dakika önce, her antrenör, takım üyelerinin isim ve numaraları ile antrenörlerin isimlerinin doğruluğunu, maç kağıdını imzalayarak onaylayacaktır. Aynı zamanda, oyuna başlayacak beş (5) oyuncuyu da işaretleyecektir. ‘A’ takımı antrenörü ilk olarak bu bilgiyi verecektir.

Takım sırası görevlileri, takım sırası bölgesinde oturmasına ve kendi takım sırası bölgesi içinde kalmasına izin verilen kişilerdir.

Antrenör ve antrenör yardımcısı, oyun sırasında, sadece top ölü olduğunda ve oyun saati durduğunda, istatistiksel bilgi almak için, hakem masasına gidebilirler.

Herhangi bir zamanda sadece birisi olmak üzere, oyun sırasında antrenörün ya da antrenör yardımcısının ayakta durmasına izin verilir. Kendi takım sırası bölgesi içinde kalarak, oyun sırasında oyuncularına sözlü direktif verebilirler. Antrenör yardımcısı hakemlerle konuşamayacaktır.

Eğer bir antrenör yardımcısı varsa, ismi oyun başlamadan önce maç kağıdına yazılmalıdır (imza atması gerekli değildir). Eğer, antrenör herhangi bir nedenle devam edemezse, antrenör yardımcısı antrenörün tüm görevlerini ve yetkilerini üstlenecektir.

Kaptan oyun sahasından çıkarken, antrenör oyun sahasında kaptanlık görevini üstlenecek oyuncunun numarasını bir hakeme bildirecektir.

Eğer antrenör yoksa ya da eğer devam edemezse ve maç kağıdına ismi yazılmış antrenör yardımcısı bulunmazsa (ya da o da devam edemezse) kaptan antrenör olarak görev yapacaktır. Eğer kaptan oyun sahasını terk etmek zorundaysa, antrenör olarak görev yapmaya devam edebilir. Eğer diskalifiye edici faul oyun sahasını terk etmek zorundaysa ya da sakatlık nedeniyle antrenör olarak görev yapamayacaksa, kaptanın yedeği antrenörlük görevini sürdürebilir.

Serbest atışı atacak oyuncu kurallarla belirlenmemişse, takımının serbest atışı atacak oyuncusunu antrenör belirleyecektir.

Not :  Devamı yanda bulunan linkten ulaşabilirsiniz. http://www.tbf.org.tr/BasketbolOyunKurallari/viewer.html?did=tbf-oyun-kurallari-2014

 

 

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s